Eerst nog een beetje werken - Reisverslag uit Temse, België van Tine Van Buyten - WaarBenJij.nu Eerst nog een beetje werken - Reisverslag uit Temse, België van Tine Van Buyten - WaarBenJij.nu

Eerst nog een beetje werken

Door: Tine

Blijf op de hoogte en volg Tine

12 Juni 2011 | België, Temse

Eerst nog een beetje werken, maar toch al een beetje aftellen ook hoor.
Binnen enkele weken is het zover, "Marokko here I com!!!"

Volgende week zaterdag vertrekvergadering met onze groep, vanaf dan is het pas echt aftellen.

Voor de thuis blijvers al een voorsmaakje van het programma:

Dag 1 – 5
Rifgebergte met Rabat en Meknes
In Casablanca nemen we de trein naar Rabat, de jongste van de keizersteden. Vanuit Meknes verkennen we de overblijfselen van de vroegere Romeinse stad Volubilis, schilderachtig gelegen tegen de zacht glooiende hellingen. Het islamitische bedevaartsoord Moulay Idriss wordt ook wel het ’Mekka van de armen‘ genoemd. 7 bedevaarten naar deze heilige stad zijn gelijk aan één pelgrimstocht naar Mekka. Tijdens deze reis maken we geregeld gebruik van het openbaar vervoer: trein, bus of grand taxi. Niet altijd even comfortabel, maar het geeft ons wel veel vrijheid.

Dag 6 – 9
Fes, één van de mooiste keizersteden
Fes is sinds eeuwen het culturele en intellectuele centrum van Marokko. We slenteren door de smalle straatjes en de vele soeks waar zowat alles te koop is: kunstig geknoopte tapijten, djellaba‘s, babouches... De bonte piramides van verfijnde kruiden staan opgestapeld in de vele winkeltjes, de geur van komijn en koriander vult de lucht. Te midden van een wervelende drukte van handelaars en klanten proberen we ons de kunst van het afdingen eigen te maken. Bij valavond krijgen we op een dakterras een heerlijke tajine of couscous voorgeschoteld. Vanuit een rustige uitvalsbasis maken we enkele dagtochten in het Midden-Atlasgebergte. ’s Avonds slurpen we gemoedelijk muntthee met de lokale bevolking. Morgen trekken we zuidwaarts.

Dag 10 – 12
Kennismaking met de Sahara
We ontwaken op het dak van een hotelletje en zien de zon opkomen over de zandduinen van de uitlopers van de Sahara. Na de dromedaristocht sluiten we misschien wel af met een overnachting in de woestijn.

Dag 13 – 17
Tocht doorheen de Hoge Atlas
Via Tinerhir, toegangspoort tot de Todrakloof, volgen we de loop van de Dadèsrivier die zich als een smal blauw lint tussen steile rotswanden slingert. Een prachtig decor voor een stevige wandeltocht! Via de vallei van de 1.000 kasbah‘s reizen we van Ouarzazate naar de ksar van Ait Ben Haddou.

Dag 18 – 22
Marrakesh en de kust
Langs de bergpas TizinTichka bereiken we Marrakesh, de vierde keizerstad. We logeren vlakbij de Djemâa el Fna en verdwalen er in het chaotische openluchtcircus van slangenbezweerders, straattoneeltjes, meeslepende muziek en een massa volk. Op de stranden van Essaouira, één van de oud-Portugese kuststeden of Saf, verwerken we de impressies van dit prachtland. Vanuit Marrakesh nemen we de trein naar Casablanca.

Ik ben al volop aan het watertanden,...en jullie??
:-)

• 13 Juni 2011 - 09:28

Inneke:

Geniet ervan girlie.
    Mijn vertrekvergadering was alvast een meevaller :)
    Binnen 6 dagen begin ik eraan voor 6 weken (langste vakantie ooit) ;)
    see you on inneke.waarbenjij.nu
    Dikke knuffel